Det er en fransk forkortelse og oversat til dansk, betyder det eksplosiv atmosfære. Eksplosiv atmosfære dannes bl.a. når der anvendes større mængder brandfarlige kemikalier eller ved støvende processer. I disse tilfælde skal der udarbejdes ATEX-APV.
Eksplosiv atmosfære er også defineret som en blanding under atmosfæriske betingelser af luft og brændbare stoffer i form af gasser, dampe, tåger eller støv, i hvilke forbrændingen efter antændelse breder sig til hele den ubrændte blanding. Det gælder f.eks. at der kun skal en mindre portion sammenhængende brandbar gas til en eksplosion, når der også er ilt og ild til stede.
Det er derfor relevant for mange virksomheder at udarbejde ATEX-APV, som håndterer gasser, brandfarlige væsker eller støv.
Virksomheder, som har processer, hvor der håndteres gasser er f.eks. virksomheder med:
Virksomheder, som har processer, hvor der håndterer brandfarlige væsker, er f.eks.:
Virksomheder, som har anlæg, hvor der håndteres støv eller har støvende processer, og hvor ATEX-APV er relevant. Det kan være anlæg som f.eks.:
Vores konsulenter har erfaring fra mange brancher.
Er der risiko for eksplosiv atmosfære skal der udarbejdes en ATEX APV – en arbejdspladsvurdering for de processer, der kan skabe risikoen for en eksplosiv atmosfære og for omgivelserne heromkring.
ATEX APV’en er rammen for en zoneklassificering, som beskriver, hvor farlig en eksplosion i givet fald vil være. Når man har zoneklassificeringen, har man mulighed for at sætte ind både administrativt og teknisk. ATEX APV’en kan være med til at reducere eksplosionsrisikoen og kortlægge, hvad man skal gøre, hvis uheldet er ude, så skaden bliver så lille som mulig.
Vi zoneklassificerer og laver den efterfølgende ATEX APV med forslag til en handlingsplan.
Vi har en generel erfaring med at forsikringsselskaber værdsætter en godt gennemarbejdet ATEX APV. Nogle forsikringsselskaber inddrager endda ATEX APV i beregningen af forsikringspolicens pris og nedsætter den årlige præmie. Ydermere er risikoen for virksomheden også mindre, hvis man selv er opmærksom på de områder, hvor der er en risiko.
Du kan læse mere her, om den almindelige APV her. Er du i tvivl, som kontakt os gerne.
#pasgodtpådigogdine
“Hej, jeg hedder Lucas. Vil du gerne vide mere, så ser jeg frem til at få en besked fra dig”
Arbejdspladsvurdering (APV) skal laves for alle virksomheder med minimum 1 ansat. Når man laver APV, høres medarbejderne omkring deres arbejdsmiljøforhold og forslag til forbedringer.
Alle virksomheder, der bruger farlige kemiske stoffer og materialer, skal lave en kemisk APV. Formålet er kortlægge, hvor og hvordan medarbejderne kan blive udsat for farlige kemikalier, så virksomheden kan fjerne eller forebygge risikoen.
Støv- og støjmålinger vurderer luftbårne partikler og lydniveauer på arbejdspladsen for at sikre overholdelse af grænseværdier og beskytte medarbejdernes helbred mod støvrelaterede sygdomme og høreskader.
Trivselsundersøgelse er der flere og flere virksomheder der vælger, som et tillæg til APV’en. En trivselsundersøgelse kan f.eks. vise, hvad der sker af gode ting i virksomheden, så man kan gøre mere af det. Eller det kan hjælpe med at bestemme kursen for arbejdsmiljøarbejdet, så trivslen kan øges.
Den elektroniske APV giver medarbejdere mulighed for at udfylde APV-skemaer online – uanset hvor de befinder sig – via computer, tablet eller smartphone, så længe der er internetadgang. Det betyder, at din virksomhed ikke længere er begrænset af papirarbejde eller manuelle processer.
EQ Advance® Online ultranemt online er et ultranemt værktøj til at supplere virksomhedens arbejdsmiljøarbejde. Tilgå alle dokumenter fra telefon, tablet eller pc. Nem brugerflade med adgang for alle medarbejdere.