Når man laver arbejdspladsvurdering (APV), høres medarbejderne omkring deres arbejdsmiljøforhold og forslag til forbedringer. Det kan gøres på flere måder, og erfaringsmæssigt gennemføres der typisk en spørgeskemaundersøgelse. Man kan også samle medarbejderne til en snak om arbejdsmiljøforholdene. Det afhænger af, hvordan sammensætningen af medarbejders er, og hvilke behov I har. Under alle omstændigheder kommer vi ind omkring alle arbejdsmiljøområderne. Reglerne er, at man ser på de fysiske, kemiske, biologiske, ergonomiske og psykiske forhold samt ulykkesrisici.
Vi gennemgår virksomheden og processer sammen med jer, så I får et større overblik over, hvor I kan eller bør sætte ind. Vi lægger stor vægt på, at vi er hos jer i lige nøjagtig jeres virksomhed, når vi kommer med løsningsforslag.
APV’en gennemgår arbejdsmiljøforhold og ofte kommer der en handlingsplan ud af det.
Når APV’en udarbejdes, lægger vi vægt på at finde konkrete løsninger, som er til at føre ud i arbejdslivet inden for en overskuelig periode, og gerne også for overskuelige midler.
Løsningsforslag og observationer, også de gode ting virksomheden allerede gør, beskrives i en rapport og bruges herefter som APV.
APV’en indeholder en handlingsplan, hvor arbejdsmiljøforholdene er prioriteret.
Vi har mange års erfaring med lave arbejdspladsvurdering i mange forskellige brancher.
APV udarbejdes mindst en gang hvert 3. år i henhold til reglerne. I den mellemliggende periode er der et krav om, at man følger op på arbejdsmiljøet mindst en gang årligt ved at afholde den lovpligtige arbejdsmiljødrøftelse. I store træk handler det om at finde ud af hvem, hvad, hvordan og hvornår.
Årlige arbejdsmiljødrøftelse
Arbejdsmiljødrøftelsen er lovpligtig og skal afholdes en gang om året. Det drejer sig om at tilrettelægge det praktiske arbejde omkring arbejdsmiljøet. Det, der er målet, er at arbejde struktureret med arbejdsmiljø, så det at tænke arbejdsmiljø ind i arbejdet bliver en mere fast del af arbejdsopgaverne.
I mindre virksomheder kan virksomheden selv beslutte, hvordan den årlige arbejdsmiljødrøftelse skal foregå, men det er altid en god idé at tale om, hvad der skal ske i det kommende år omkring arbejdsmiljø. Man kan man udvælge et par temaer: f.eks. støj eller arbejdsstillinger, som man så drøfter ind imellem f.eks. på månedlige infomøder.
For større virksomheder er der krav om at man drøfter arbejdsmiljøet efter mere faste rammer.
Eksempel på dagsorden for årlig arbejdsmiljødrøftelse:
En af vores værdier i Vicath EQ er at vi ønsker at hjælpe vores kunder, og være kendt for at være hjælpsomme, ordentlige og fleksible i samarbejdet med kunder og interessenter. Derfor hjælper vi rigtig mange virksomheder med at lave arbejdspladsvurderingen og samtidig afholdes den årlige arbejdsmiljødrøftelse. Vi vil også gerne hjælpe dig, hvis du vil vide mere om os, kan du se hvem der er vores arbejdsmiljøkonsulenter her.
“Hej, jeg hedder Lucas. Vil du gerne vide mere, så ser jeg frem til at få en besked fra dig”
Alle virksomheder, der bruger farlige kemiske stoffer og materialer, skal lave en kemisk APV. Formålet er kortlægge, hvor og hvordan medarbejderne kan blive udsat for farlige kemikalier, så virksomheden kan fjerne eller forebygge risikoen.
Er der risiko for eksplosiv atmosfære skal der udarbejdes en ATEX APV – en arbejdspladsvurdering for de processer, der kan skabe risikoen for en eksplosiv atmosfære og for omgivelserne heromkring.
Støv- og støjmålinger vurderer luftbårne partikler og lydniveauer på arbejdspladsen for at sikre overholdelse af grænseværdier og beskytte medarbejdernes helbred mod støvrelaterede sygdomme og høreskader.
Trivselsundersøgelse er der flere og flere virksomheder der vælger, som et tillæg til APV’en. En trivselsundersøgelse kan f.eks. vise, hvad der sker af gode ting i virksomheden, så man kan gøre mere af det. Eller det kan hjælpe med at bestemme kursen for arbejdsmiljøarbejdet, så trivslen kan øges.
Den elektroniske APV giver medarbejdere mulighed for at udfylde APV-skemaer online – uanset hvor de befinder sig – via computer, tablet eller smartphone, så længe der er internetadgang. Det betyder, at din virksomhed ikke længere er begrænset af papirarbejde eller manuelle processer.
EQ Advance® Online ultranemt online er et ultranemt værktøj til at supplere virksomhedens arbejdsmiljøarbejde. Tilgå alle dokumenter fra telefon, tablet eller pc. Nem brugerflade med adgang for alle medarbejdere.