EQ advance® Afvigelsessystem er et dynamisk onlinesystem til registrering af virksomhedens afvigelser og reklamationer, også kaldet claim system. Systemet indeholder en overskuelig brugerflade, og der er mulighed for flere brugerniveauer.
Afvigelsessystemet er udviklet, så det er nemt at følge med i hele processen fra opstart over behandling til afslutning. Det er nemt at danne sig et overblik over afvigelserne, og processerne styres med farvestatus (rød, gul, grøn), hvilket giver mulighed for at se, hvor langt i behandlingen man er.
EQ advance® Afvigelsessystem leveres med en skabelon for afvigelser, der er let at tilpasse, så de passer til virksomhedens krav. Det har en høj brugervenlighed, der sikrer, at alle virksomhedens afvigelser nemt registreres.
Med vores afvigelsessystem er det let at få overblik over fejltyper og omkostninger via den statistiske oversigt med dynamiske diagrammer, og afvigelsessystemet er derfor meget anvendeligt for virksomheder, der ønsker at få overblik over fejltyper og omkostninger.
Mulighed for at forbedre
Det er ofte set at når registreringen foretages aktivt med henblik på at forbedre arbejdsgange eller lignende, sker der en ændring i adfærden. Det skyldes at f.eks. medarbejdere bliver mere bevidste om diverse detaljer i f.eks. en opgave. Når afvigelsen ses som feedback til ens arbejdsgange eller til systemet, er det lettere at finde årsagen til en given afvigelse og dermed at lave varige ændringer.
Det ses f.eks. ofte at når medarbejdere er blevet gode til at registrere nærved-uheld, medfører det at antallet af faktiske uheld falder. Det skyldes blandt andet at der er mere fokus på at arbejde på en sikker måde og undgå uheld, men også at man ofte ændre på arbejdsgange eller øger den viden, som måske tidligere har manglet.
Vi, og vores kunder, har gode erfaringer med at anvende afvigelsessystemet til:
- Afvigelse
- Kundeklager
- Reklamationer
- Nærved-uheld
- Uheld
- Intern audit og egenkontrol
Her er en mulighed for at øge sikkerhed og arbejdsmiljøet, kvalitet og meget mere.
Er du certificeret og bruger et afvigelsessystem?
Er du certificeret, kender du også til det at man skal registrere afvigelser og kundefeedback f.eks. reklamationer. Når man arbejder med afvigelser og reklamationer, og ser på hvilke årsager der kan være til afvigelsen eller reklamationer, bliver det også lettere at korrigere de fejl, der en gang imellem sker.
Der er fuld historik på alle felter i afvigelsessystemet og systemet kan integreres med eksisterende ledelsessystemer som f.eks. EQ advance® Online til kvalitetsledelse.
Vi har mange kunder, der anvender afvigelsessystemet også i forbindelse med at sikre løbende forbedringer, som blandt andet er et krav i ISO9001, ISO22000 m.fl.
Der findes forskellige metoder til årsagsanalyse, som man kan sætte op i afvigelsessystemet f.eks. 5xhvorfor, fiskebensmodellen (Ishikawa diagram), FMEA med flere. En lidt lettere tilgang til afvigelser og reklamationer er, at det feedback til systemet om, at noget kan forbedres.
Kontakt os, hvis du vil høre mere.
Vil du vide mere om kvalitet?
Kontakt Kåre herunder, så vender han tilbage så hurtigt som muligt.